2014_07 - page 7

Sokan emlékszünk még azokra az időkre,
amikor egy új gép, netán gépsor beszer-
zéséhez sok-sok utánajárás, innen-onnan
való információgyűjtés kellett. Nem is
beszélve a megvásárlásról, ahol időnként
egészen odáig el kellett mennünk, hogy
egy kamionossal csempésztettük be az or-
szágba a hőn áhított kincset. Hol volt még
a Landra, amiből bármikor kinézhetjük a
legújabb ajánlatokat, és a schengeni hatá-
rok, amiken keresztül hozhatjuk-vihetjük
a gépeket?
Ma tálcán kínálják a komplett megoldá-
sokat a gépgyártók. Akár egy teljes üze-
met vagy üzletet is megrendelhetünk
egyben, csak legyen hozzá elég pénzünk.
Itt kezdődik a bökkenő. A legtöbben úgy
gondolják, hogy ezzel van a legnagyobb
baj, a sütőipar különösen, de a cukrászat
és a száraztésztagyártás is alig-alig nyere-
séges, nincs miből finanszírozni a beru-
házásokat.
Kétségtelen, hogy nem öröm a nyereség
elolvadása, de valójában nem ez a legna-
gyobb baj, ami fékezi a beruházási kedvet.
A cikkünk elején emlegetett régi idők-
ben se volt egyszerű összekuporgatni azt
a nem kevés dollárt vagy német márkát,
amiből az álomgépet meg tudtuk venni.
Viszont pontosan tudtuk, hogy ha meg-
érkezik, egy-két, maximum öt éven belül
megkeresi az árát, és utána még jó darabig
nekünk termel. Tudtuk, hogy tíz év múl-
va ugyanitt leszünk, sőt várhatóan jobban
fog menni akkor az üzlet, mint ma, és a
most megvett gépre akkor is szükség lesz.
Ez ma enyhén szólva nem így van. Se a
társadalmi, se a gazdasági, se a politikai,
se az üzleti környezet nem teszi lehetővé,
hogy akár csak egy-két évre előre is nyu-
godtan, biztonsággal tervezhessünk előre.
Az elmúlt években a fogyasztói szokások
változása sosem látott mértékűre gyor-
sult, divattermékek jönnek és tűnnek
el pillanatok alatt. A népesség-
vándorlás országhatáro-
kon belül és azokon ke-
resztül a fogyasztók
számával való kal-
kulációt is rendkí-
vül megnehezíti.
Az adórendszerben
egyetlen stabil pont van:
valamit biztosan megint fognak vál-
toztatni, ami akár alapjaiban rendezheti
át a viszonyokat.
Hogyan lehet ilyen környezetben beru-
házni, mi értelme van egyáltalán a fej-
lesztéseknek? A kérdés jogos, és sokan,
nagyon sokan azt válaszolják rá, hogy
semmi, és megpróbálnak a túlélésre ját-
szani, azaz a végtelenségig működtetni a
régi gépeket, és ha mégis újat kell venni,
akkor a lehető legolcsóbb megoldást kere-
sik, hogy ha baj van, akkor minél keveseb-
bet veszítsenek rajta.
Ennek a módszernek egyetlen vége lehet:
a biztos bukás. Hiába hívják így, pont
a túlélésre nem alkalmas ez a stratégia.
Olyan, mintha aratunk, amíg van mit, de
vetni már nem vetünk, mert kockázatos.
Tényleg az. Ha nem vetünk, annak az
eredménye valóban kiszámíthatóbb...
Mit lehet ilyen helyzetben tenni? Több le-
hetőségünk is van, amerre elindulhatunk.
Az egyik út a költségcsökkentő beruhá-
zás. Ez valóban a túlélés záloga lehet. Nem
kell hozzá növekedni sem, még akár zsu-
gorodó piac mellett is megérheti, ha sike-
rül egy jól eltalált fejlesztéssel jelentősen
leszorítani a kiadásainkat. Nézzük meg,
hogy melyek a legnagyobb költségeink,
és azokat vegyük célba. Nem, ne az alap-
anyagaink minőségéből adjunk le, ez nem
beruházás, hanem ugyanolyan öngyilkos-
ság, mint a nem fejlesztés. A hatékonyabb
energia és élő munka felhasználásban rej-
lik a legtöbb lehetőség a megtakarításra.
A költségcsökkentés mellett a beruházá-
sok rugalmasságára ügyeljünk. Lehetőség
szerint olyan gépeket keressünk, amelyek
minél több feladatra alkalmasak. Olya-
nokat válasszunk, amelyeket nem csak a
mai, de a holnapi húzótermékekhez is tu-
dunk használni. Figyeljünk rá, hogy mi-
lyen mérettartományban tudnak működ-
ni. Ez minél szélesebb, annál jobb, mert
rugalmasabban tudunk vele igazodni a
dinamikusan változó igényekhez.
Számoljunk azzal is, hogy mennyire le-
het majd használt gépként értékesíteni az
adott eszközt, ha úgy adódik, hogy valami
miatt már nem lesz rá szükségünk. Gon-
doljunk a személyautókra, hogy mekkora
különbség van az egyes márkák másod-
lagos piaca között! A minőség és az azt
kifejező márkanév jóval hosszabb ideig
biztosít elfogadható kiszállási árat.
A megbízhatóság, a stabil szervizháttér
is nagyon fontos szempont, mert a gépek
mindig akkor romlanak el, amikor a leg-
nagyobb szükség lenne rájuk. Az angol
közmondás szerint nem vagyunk olyan
gazdagok, hogy olcsót vegyünk! Dönt-
sünk megfontoltan, ésszel, és ne hanya-
goljuk el a fejlesztéseket!
7
CÁN KÍNÁLT
lehetőségek
Mit válasszunk?
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...32
Powered by FlippingBook